ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΡΓΑΣΙΑΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΟ ΠΑΝΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ

ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ ΣΤΙΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΦΥΛΑΞΗΣ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟΣΙΟ ΤΟΜΕΑ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΖΗΣ
ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΠΑΝΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ
ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΚΑΨΑΛΗΣ
ΙΝΕ ΓΣΕΕ-ΑΔΕΔΥ


Το περιεχόμενο των παρεμβάσεων στο θέμα των εργολαβιών στο δημόσιο τομέα εξαρτάται από το πλαίσιο αρχών που επιλέγεται να υπηρετήσει, ώστε οι υιοθετούμενες αρχές να καταλήξουν στα εναλλακτικά σενάρια εφαρμογής τους και στην εξειδίκευση των συγκεκριμένων μέτρων με τα οποία θα υλοποιηθούν.
Ειδικότερα:
1. Η κατάργηση των εργολαβιών στον καθαρισμό και στην φύλαξη στους οργανισμούς και στις επιχειρήσεις του στενού και ευρύτερου δημόσιου τομέα αποτελούν την πρώτη απάντηση απέναντι στην άποψη για τη γενικευμένη εφαρμογή των εργολαβιών σε όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων και των εσωτερικών τους λειτουργιών στο δημόσιο τομέα, στην ανάπτυξη των πολλαπλών ταχυτήτων εργασιακών σχέσεων στους κόλπους του και στη γενικότερη προοπτική ιδιωτικοποίησής του. Η αρχή αυτή υλοποιείται με:
α) την άμεση έκπτωση των εργολάβων στην περίπτωση των επιβεβαιωμένων καταγγελιών για παραβιάσεις, είτε συμβατικών υποχρεώσεων, είτε ιδίως της εργατικής νομοθεσίας.
β) την κατάργηση των πρακτικών προσφυγής σε εργολαβίες με τη λήξη των εργολαβικών συμβάσεων χωρίς περαιτέρω ανανεώσεις και νέες εργολαβίες.
2. Η επαναφορά σε καθεστώς εργασιακών σχέσεων δημοσίου τομέα σε συνδυασμό με την κατάργηση των εργολαβιών αποσκοπεί στην καθιέρωση της συνδυαστικής σχέσης δημόσιου συμφέροντος και περιεχομένου απασχόλησης και σε αντίθεση με πρακτικές εργολάβων, που καταστρατηγούν δικαιώματα και εκθέτουν με τη στάση τους το Δημόσιο με το οποίο συμβάλλονται. Στο πλαίσιο αυτό οι σχετικές προσλήψεις των εργαζομένων γίνονται απευθείας από τον δημόσιο φορέα, που θα τους απασχολεί. Οι προσλήψεις αυτές που γίνονται μέσω ΑΣΕΠ μπορεί να είναι:
α) είτε με καθεστώς εργασιακής σχέσης αορίστου χρόνου ιδιωτικού δικαίου ακολουθώντας το καθεστώς απασχόλησης, που ισχύει ανέκαθεν στον ευρύτερο δημόσιο τομέα και παρέχει μεγαλύτερες δυνατότητες ένταξης σε αυτό και του αλλοδαπού εργατικού δυναμικού, που ήδη απασχολείται σε εργολαβίες.
β) είτε με καθεστώς δημοσίου δικαίου στο πλαίσιο του εναρμονισμού με τις θέσεις της ΑΔΕΔΥ για ομογενοποίηση των εργασιακών σχέσεων στο Δημόσιο και κατάργηση των ρυθμίσεων που δημιουργούν, αναπαράγουν και διαιωνίζουν τις πολλαπλές ταχύτητες εργασιακών σχέσεων σε αυτό, λύση που, όμως, θα συνεπάγεται και διακρίσεις σε βάρος μιας κατηγορίας αλλοδαπών, που ήδη απασχολούνται στις εν λόγω εργολαβικές εταιρείες.
3. Η διατήρηση της απασχόλησης των εργαζόμενων στις εργολαβικές εταιρείες που παρέχουν υπηρεσίες στον δημόσιο τομέα. Ο βαθμός εκπλήρωσης της αρχής αυτής εξαρτάται:
α) από την επιλογή μεταξύ των εξής δύο σεναρίων αναφορικά με το εργασιακό καθεστώς: αφενός, της σχέσεως εργασίας αορίστου χρόνου και αφετέρου αυτό του δημοσίου υπαλλήλου.
β) από την ιθαγένεια του εργατικού δυναμικού (έλληνες, αλλοδαποί κοινοτικοί, αλλοδαποί μη κοινοτικοί), παράγοντας που ακολουθεί την επιλογή ενός από τα προηγούμενα δύο σενάρια:
- το ελληνικό εργατικό δυναμικό συμμετέχει στο διαγωνισμό σε οποιοδήποτε σενάριο υιοθετηθεί.
- το αλλοδαπό κοινοτικό εργατικό δυναμικό συμμετέχει στο διαγωνισμό και στα δύο εναλλακτικά σενάρια, είτε χωρίς προϋποθέσεις, που απαιτούν την αλλαγή των υφιστάμενων νόμων (πχ πιστοποιητικό ελληνομάθειας), είτε με τη διατήρηση των προϋποθέσεων διάκρισης για ορισμένες κατηγορίες του.
- το αλλοδαπό μη κοινοτικό εργατικό δυναμικό, εφόσον η κοινοτική νομοθεσία, αν και δεν το ενθαρρύνει, δεν το απαγορεύει, συμμετέχει στον διαγωνισμό μόνο στο σενάριο των συμβάσεων αορίστου χρόνου και υπό την προϋπόθεση ότι αλλάζει ο νόμος για τη συμμετοχή αλλοδαπών στο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ και αίρονται οι σχετικές διακρίσεις.
γ) από το σύστημα μοριοδότησης που θα προκρίνεται σε σχέση με όσους συμμετέχουν σε ένα ανοικτό και όχι κλειστό και φωτογραφικό διαγωνισμό του ΑΣΕΠ που γεννά νέα προβλήματα και νέες αδικίες. Στο σύστημα μοριοδότησης θα μπορούσαν να εντάσσονται, κατ’ αρχήν:
- οι εργαζόμενοι με προϋπηρεσία στο συγκεκριμένο έργο,
- οι εργαζόμενοι σε άλλο έργο του δημοσίου γενικότερα,
- οι εργαζόμενοι στον κλάδο γενικότερα,
- οι απολυμένοι από εταιρείες που έχουν ή είχαν αναλάβει αντίστοιχο έργο στο δημόσιο.
4. Η καθιέρωση μεταβατικών διατάξεων είναι αναγκαία για την κάλυψη του χρονικού κενού, στην περίπτωση που αυτό υπάρξει και που δημιουργείται από τη λύση ή τη λήξη των εργολαβικών συμβάσεων μέχρι τη πρόσληψη προσωπικού μετά από τη ψήφιση των νομοθετικών αλλαγών.
Σε αυτό το πλαίσιο και σε προσωρινή μεταβατική φάση που σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να υπερβαίνει συνολικά τα δύο χρόνια, υπάρχουν τα εξής σενάρια:
α) η πρόσληψη από το δημόσιο φορέα του προσωπικού των εργολαβικών εταιρειών με συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου μέχρι να καλυφθεί το χρονικό κενό, λύση που αποβάλλει μεν αμέσως τους εργολάβους, αλλά διατηρεί προσωρινά την ευέλικτη εργασία στο δημόσιο, αλλά και το πρόβλημα της μη πρόσληψης των μη κοινοτικών αλλοδαπών στην περίπτωση πολιτικής βούλησης διατήρησης της απασχόλησής τους.
β) η διατήρηση των εργολαβιών για τη μεταβατική περίοδο, λύση που διατηρεί, χωρίς περιορισμούς, το σύνολο των απασχολούμενων στους εργολάβους, αλλά διατηρεί μεταβατικά τις εργολαβίες στο δημόσιο.